Tysk papperstillverkare i strid med USA om påstådda dumpningspriser

I Oberkirch, som är huvudkontoret för Koehler Paper SE, finns det tre pappersmaskiner. Pappersmaskin 5 används främst för tillverkning av självkopierande papper och finpapper. Pappersmaskin 4 är specialiserad på produktion av finpapper. Pappersmaskin 3 används huvudsakligen för att producera kantlistpapper. Huvudkontoret i Oberkirch är centrum för kontoren till Koehler Paper SE och Koehler Renewable Energy samt för produktion med 900 anställda. Foto: Koehler Paper

Koehler Paper Group, en familjeägd tillverkare av specialpapper baserad i Baden-Württemberg, står inför utmaningar på den amerikanska marknaden. Amerikanska tullmyndigheter anklagar företaget för att sälja sitt termopapper till dumpningspriser i USA.

Enligt anklagelserna har USA:s handelsdepartement infört antidumpningstullar på Koehler Papers värmeempfindliga papper, som kan tryckas utan färg. Företaget har tidigare försökt bekämpa dessa avgifter men utan framgång.

Situationen eskalerade när amerikanska myndigheter riktade sina anklagelser mot Koehler Paper inför USA:s internationella handelsdomstol (United States District Court), krävande att företaget betalar 194 miljoner dollar, en summa som är cirka dubbelt så stor som företagets vinst 2022.

Ogrundade anklagelser

Koehler Papers talesperson, Alexander M. Stöckle, har uttalat sig om situationen:

- Vi anser att de amerikanska myndigheternas anklagelser om antidumpningstullar är ogrundade och vi kommer att försvara oss mot dem.

Stöckle betonar vidare att detta fall från företagets synvinkel handlar om protektionistiska åtgärder från USA, som påverkar fler än bara Koehler Paper. På grund av det pågående förfarandet har företaget valt att inte kommentera ytterligare vid denna tidpunkt.

Koehler Paper, som är världsledande inom termopapper, har länge varit framgångsrika på den globala marknaden med sitt produktutbud. Till skillnad från andra pappersproducenter som har kämpat med ekonomiska svårigheter, har Koehler Paper dragit nytta av sin specialisering på detta område. Företagets framgång med sitt blå termopapper, "Blue4est", som är patenterat, har särskilt retat konkurrenter på den amerikanska marknaden.

Källor: Koehler Paper/ Merkur