SSG lanserar app för anläggningsinformation

Foto: SSG
Foto: SSG

​Under våren planeras SSGs app för anläggningsinformation, SSG On site, att släppas för marknaden. SSG On site är en app för anläggningsinformation och innehåller information om kontakter, larmnummer, kartor och annat viktigt som man behöver veta när man som entreprenör besöker en anläggning. SSG On site testades för första gången under oktober 2017 när Metsä Board Husum hade ett driftstopp, och rönte då stor uppmärksamhet.

Hittills har mycket tid har lagts på att utveckla appen och göra den så värdeskapande som möjligt för entreprenörerna.

– Vi har jobbat mycket med utvecklings- och lanseringsbiten, säger Nina Hammarberg, innovationschef på SSG.

– SSG On site är uppenbarligen något som industrin vill ha eftersom efterfrågan är så stor. Under pilotprojekten har vi lärt oss att en snabb uppstart är viktigt för att få kunderna att komma igång. Därför är vår ambition att ha en kort anslutningsprocess så att man snabbt kan få nytta av appen.

Inom kort kommer mer funktionalitet att läggas in, så som riskinventering och tillbudsrapportering. Riskinventeringen, som utgår från standarden SSG 4510, ger användaren möjlighet att se vilka risker som finns innan ett arbete utförs. I tillbudsrapporten, SSG 2120, kan användaren skriva och skicka in en rapport när ett tillbud har skett.

– Vi jobbar med kundnära och behovsstyrd utveckling. Vi har använt oss av fokusgrupper och utvecklat piloter på appen så att användarna får den funktionalitet man önskar. Riskinventeringen och tillbudsrapporten är funktioner som har efterfrågats, säger Nina Hammarberg.