Massa- och pappersindustrin växer så det knakar i Indien, som nu är en av de största P&M-marknaderna i världen. Mellan åren 2018 och 2022 har landet haft årlig genomsnittlig global tillväxttakt (CAGR) på 8 procent. Under det senaste halvåret har dock ett stort antal kraftpappersbruk i västra och norra Indien lagt ned verksamheten. Konsultföretaget Resource Wise, specialiserat på råvarumarknaderna, har tittat närmare på orsakerna till dessa nedläggningar.
Konsultföretaget konstaterar inledningsvis att nedläggningarna beror på exportutmaningarna och överkapacitet, och ställer sig följande frågor: Vilka faktorer har lett till en sådan massiv förändring? Hur ser situationen generellt ut på den indiska massa- och pappersmarknaden? Vad kan man förvänta sig?
Svag efterfrågan
Svag global efterfrågan på råvaror, särskilt i andra asiatiska länder, har resulterat i en kraftig nedgång på efterfrågan för kraftpapper och återvunnen kartong i Indien. Priserna har i sin tur följt efter och fallit då exporten av dessa produkter minskat drastiskt. Denna förändring av efterfrågan, som inte kunnat förutses enligt Reource Wise, har fått många bruk att brottas med överkapacitet.
För att anpassa sig till de nya verkligheten har några av de medelstora och småskaliga kraftbruken antingen valt eller tvingats begränsa driften till vissa dagar varje månad. Målet har varit att få bukt med överskottet på marknaden och ”kalibrera om” prissättningsdynamiken.
Nyckeltrender på Indiens massa- och pappersmarknad
Men vilka andra trender kan spåras i Indiens P&M-marknad?
-Ökade OCC-priser (Old Corrugated Containers, ung. återvunna kartonglådor). Mot bakgrund av hemmamarknadens storlek har Indien nu blivit världens största importör av returpapper. Detta har lett till justeringar av returpappers- och OCC-priserna inom landet. Nyligen redovisades stora uppgångar i OCC-spotpriserna. Trots lägre slutproduktpriser har pappersbruken fortsatt sina inköp i samma takt som tidigare.
- Positiva prognoser för trycksakssegmentet. En ljuspunkt under de senaste åren är att skriv- och tryckpapperssegmentet upprätthållit en stabil utveckling i Indien. Tryck- och skrivpapper är den tredje största produktgruppen som produceras i Indien. Det gör landet till den femte största producenten globalt. Denna sektor har till och med upplevt en liten tillväxt under de senaste åren – en trend som inte ses i många andra länder. Tryckpappersmarknaden i Indien väntas omsätta 410 miljarder dollar 2024. Den totala indiska massa- och pappersmarknaden värderades 2021 till 11,48 miljarder dollar och förväntas växa till 31,41 miljarder dollar 2029, enligt Paperex South India.
- En stor nyinvestering. Enligt uppgifter till Resource Wise planerar indonesiska APP (Asia Pulp and Paper Group) en betydande investering i den indiska delstaten Maharashtra. Nyinvesteringen syftar till att ge ny produktion om 1,2 miljoner ton 2026-2027. ”Befintliga branschaktörer överväger aktivt sina strategier för att upprätthålla sin marknadsnärvaro om detta projekt skulle bli verklighet”, skriver Resource Wise.
- Framsteg inom hållbarhet. Indiska massa- och pappersbruk har insett värdet av pappersförpackningar som ett överlägset alternativ till plastbaserade förpackningar. Följaktligen förbättrar de sina erbjudanden och tar nya initiativ för att anpassa sig till dessa hållbarhetsstandarder. Till exempel har företaget Naini Tissues inlett ett samarbete med Valmet för att tillverka ett flexibelt förpackningspapper. Den indiska förpackningsmarknaden förväntas växa till 204,81 miljarder dollar 2025, drivet av den ökande konsumentefterfrågan på resurseffektiva och miljövänliga förpackningar.
- Mjukpappersmarknaden. Den globala mjukpappersmarknaden genomgår just nu en expansion med en genomsnittlig global tillväxt på 6,5 procent och Indiens mjukpappersmarknad växer i ungefär samma takt. Betydande mjukpappersinvesteringar förväntas på kort sikt, inte bara för att försörja den lokala marknaden utan även för export utomlands. Till exempel valde Gayatri Shakti Paper Mill nyligen Toscotec för att installera en ny toppmodern mjukpappersmaskin, vilket speglar denna trend.
Text: Simon Matthis