UPM spår tre trender som kommer att förändra förpackningsindustrin

Arkivbild.

I framtiden kommer förpackningen att vara åtminstone en av dessa saker: gjorda av förnybara material, återvinningsbara, eventuellt återanvändbara och optimerade för att skydda produkten samtidigt som man ser till att undvika överflödigt material. Det skriver finska UPM i en analys av framtidens förpackningstrender

1. Skräddarsydd minimalism

I framtidens förpackningsdesign gäller mottot ”less is more”. Det finns en växande efterfrågan på lösningar som försöker få bukt med problemet med ”överförpackning”, där för mycket förpackningsmaterial används, enligt UPM.

Överflödigt material går till spillo. En annan fråga är att förpackningar ofta innehåller flera materiallager, vilket gör förpackningarna svåra att återvinna.

Livsmedelsindustrin söker mer och mer mot hållbara förpackningslösningar. Till exempel kräver många livsmedelsförpackningar i frysdisken lätt fett- och fuktbeständighet samtidigt som de färskheten hos livsmedlet bibehålls. Plastpåsar har tidigare använts inuti kartonger för att säkerställa livsmedelssäkerhet och kvalitetskrav. Det är nu möjligt att till exempel byta ut plastpåsen mot ett inre skyddande barriärpapper i wellpapplådan.  

2. Den återanvändbara förpackningens comeback

Det skulle vara en underdrift att kalla återvinningsbarhet en förpackningstrend eftersom det är den främsta drivkraften inom förpackningsdesign för tillfället. Förutom återvinningsbart och återvunnet förpackningsmaterial kommer vi att se fler och fler återanvändbara förpackningar i framtiden, spår UPM. Inom EU måste alla förpackningar vara återvinningsbara och vissa format även återanvändbara senast 2030, enligt EU:s nya förpackningsförordning. Detta gäller särskilt B2C-företagen. Inom B2B-sektorn används redan återanvändbara förpackningslösningar i stor utsträckning.

Återanvändbara förpackningar är inget nytt koncept – det går tillbaka till tiden när mjölk levererades i glasflaskor. Under 1880-talet återanvändes de flesta förpackningar i Nordamerika. Men i årtionden har engångsförpackningar dominerat marknaderna.

I en större skala kommer återanvändbarhet att kräva en viss nivå av standardisering. Detta innebär att potentiellt alla produkter inom samma kategori kan säljas i identiska återanvändbara förpackningar. När de återvinns tvättas den gamla etiketten av och ersätts sedan med en ny. Detta kommer att innebära en spännande utmaning för etikettdesigners eftersom etiketten blir det enda elementet som får produkten att sticka ut i butikshyllorna.  

3. Icke-fossila alternativ tar över

I och med företagens ambitiösa klimatmål och EU-regleringar är det inte konstigt att ersättning av fossilbaserade material med fossilfria i förpackningar är en växande trend. Förpackningsdesigners letar alltmer efter alternativa förpackningsmaterial som minimerar miljöavtryck och samtidigt bibehåller funktionalitet och prestanda. För att göra deras uppgift enklare finns det gott om nya alternativ som bioplaster och barriärpapper som kan ersätta traditionella plastförpackningar.

Att välja icke-fossila alternativ blir också lättare.  För konsumenterna kräver övergången till icke-fossila material ingen beteendeförändring. Till exempel kan både bioplast och barriärpapper återvinnas i befintliga återvinningsströmmar.