Norra Skog vill se storsatsning på inhemskt biobränsle

Foto: Norra Skog

Svenska beslutsfattare går alldeles för fort framåt med reduktionsplikten och medverkar därför till att alltmer av världens biodrivmedel görs av palmolja. Det anser Norra Skog som därför vill att regeringen satsar kraftfullt på ökad produktion av inhemskt biobränsle och att takten i den svenska reduktionsplikten anpassas till tillgången på klokt producerat bränsle.

- Genom dessa två åtgärder kan Sverige i stor utsträckning bidra till att tillverkningen av biobränsle baserat på palmolja kan minskas, säger Pär Lärkeryd, vd Norra Skog, i ett pressmeddelande.

Enligt Norra Skog har Sverige på grund av reduktionsplikten nu en så hög inblandning av biobränsle i drivmedel att vi nu bara klarar av att producera en mindre del av detta själva. Vi köper därför enorma mängder biobränsle från andra länder och mycket av den görs på palmolja.

- Reduktionsplikten i sig är bra men takten måste följa tillgången på klokt producerat bränsle. Det står ju klart för var och en att användningen av palmolja måste minska. Här står vi och läser innehållsförteckningen på pepparkakor för att undvika palmolja samtidigt som vi genom vår alltför snabba ökning av reduktionsplikten tvingar fram en efterfrågan på palmolja som är tusen gånger värre, säger Pär Lärkeryd, vd Norra Skog. 

Norra Skog efterfrågar en sänkt reduktionsplikt men är inte emot biobränsle. ”Tvärtom vill vi bidra i satsningen på ökad produktion av inhemskt biobränsle men detta förutsätter att regelverk och skatter utformas så att åkare och entreprenörer, lantbrukare och skogsägare inte ska drabbas av bränslekostnader som är långt mycket högre än deras kollegor i andra länder”, skriver bolaget.

- Vi efterfrågar satsningar på biobränsle men vi måste samtidigt förhålla oss till dagens förutsättningar för lastbilar, traktorer och entreprenadmaskiner där förbränningsmotorn fortfarande är enda möjligheten. Våra åkare och entreprenörer är hårt drabbade av reduktionsplikten och alternativen är få eftersom elektrifiering av tunga fordon har stora utmaningar, säger Patrik Jonsson, virkeschef på Norra Skog.