Sveaskog har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke inom branschkategorin ”skogsägare”, detta visar en varumärkesstudie om hållbarhet, Sustainable Brand Index. På hela listan över hållbara varumärken i Sverige klättrar Sveaskog 33 placeringar från plats 120 till 87 jämfört med föregående år.
– Det känns roligt att vi gjort en förflyttning av varumärket kopplat till hållbarhet. Detta visar att vårt arbete med den nya långsiktiga inriktningen som fokuserar på hållbart skogsbruk både uppmärksammats och uppskattas av omvärlden. Det gör mig både glad och stolt, säger Erik Brandsma, VD på Sveaskog.
Sustainable Brand Index är, enligt Sveaskog, Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar, i åldern 16-75 år, intervjuats under perioden december 2021-februari 2022. Totalt 409 varumärken i 35 olika kategorier bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.