Samgåendet mellan irländska Smurfit Kappa – som bland annat driver Europas största kraftpappersfabrik i Piteå – och amerikanska Westrock har slutförts i sommar. Smurfit Westrock, som noteras på börserna i både New York och London, seglar upp som världens största förpackningspappersföretag med mer än 100 000 anställda och verksamhet i mer än 40 länder. Med alla de stordriftsfördelar och synergier en sådan jätte kan räkna med, blir Smurfit Westrock en svår konkurrent för andra stora förpackningsföretag som Billerud, Stora Enso och Tetra Pak.
Text: Simon Matthis
Fusionen kommer garanterat stöpa om landskapet för hållbara, det vill säga träfiberbaserade, förpackningar i världen, och få långtgående konsekvenser för marknaderna i framför allt Europa och Nordamerika. Smurfit Westrock blir nämligen med råge den största producenten av förpackningspapper i världen. Med en omsättning på 34 miljarder dollar intar de ohotat förstaplaceringen på denna marknad – den tidigare ettan och närmaste konkurrenten är International Paper med en omsättning på 21 miljarder dollar. Därefter följer i fallande ordning följer Amcor (15 miljarder), Tetra Pak (13 miljarder), DS Smith (10 miljarder) och Mondi (8 miljarder dollar).
Grönt ljus från EU
Det var i september 2023 som företagen tillkännagav att deras respektive styrelser tecknat ett avtal om samgående. I april i år gav EU-kommissionens konkurrensmyndighet grönt ljus för affären och någon månad senare godkände aktieägarna fusionen. Vilket dock inte skedde utan gnissel för efter offentliggörandet av samgående sjönk Smurfit Kappas aktie som en sten på börsen i Dublin, och enligt analytiker skulle Westrocks aktieägare bli de stora vinnarna på affären. De får enligt avtalet en ny Smurfit Westrock-aktie och 5 dollar i kontanter för varje Westrock-aktie. Fusionen ska ha kostat Smurfit Kappa 11 miljarder dollar, vilket vissa investerare anser vara ett överpris.
Smurfit Kappa var innan sammanslagningen Europas största wellpappråvaruproducent och Westrock det näst största wellpappföretaget i USA. Företagen har också stor produktion av falskartong, ”boxboard” och kraftpapper bland annat, liksom ett stort antal konverteringsanläggningar spridda över stora delar av världen.
Något som lyfts fram som en viktig fördel med affären att företagen inte har så mycket överlappande verksamheter, utan kompletterar varandra. Smurfit Kappa har störst verksamhet i Europa medan Westrock är mest aktiv i Nordamerika.
Skalfördelar i Latinamerika
Samgåendet kommer med stor sannolikhet få stora konsekvenser för den europeiska och amerikanska marknaden. Branschmediet Fastmarkets har redan blickat in i kristallkulan och spår att Smurfit Westrock också kommer att bli det största förpackningsföretaget i Latinamerika, med en marknadsandel på 14 procent på en mycket fragmenterad marknad dominerad av många mindre aktörer. Fastmarket tror vidare att giganten kommer att utnyttja skalfördelar i hela produktionskedjan, inklusive massaproduktion som inte nödvändigtvis behöver ske i Latinamerika. Fusionen kan bland annat leda till att förpackningsproduktionen koncentreras till Mexiko och Brasilien, förutspår Fastmarkets.
Globalt sett kommer Smurfit Westrock få en marknadsandel på 20 procent av allt förpackningspapper. Företaget geografiska räckvidd expanderar till över 42 länder, med störst närvaro i Europa, Nord- och Sydamerika.
Smurfit Westrock kommer att ha 67 fabriker och 500 konverteringsanläggningar i sin ägo. Smurfit Kappas tillverkningsverksamhet omfattar:
• Nordamerika – 1 fabrik och 7 omvandlingsanläggningar
• Europa (och övriga världen) – 23 fabriker och 209 konverteringsanläggningar
• Latinamerika – 11 fabriker och 57 konverteringsanläggningar
WestRocks tillverkningsverksamhet omfattar:
• Nordamerika – 25 fabriker och 166 konverteringsanläggningar
• Europa (och övriga världen) – 2 fabriker och 44 konverteringsanläggningar
• Latinamerika – 5 fabriker och 14 konverteringsanläggningar
Smurfit Westrock får sitt globala huvudkontor i Dublin, Irland, med Tony Smurfit som koncernchef. Huvudkontor för den amerikanska verksamheten ligger i Atlanta.
I samband med samgåendet förra året poängterade de båda företagsledarna mångordigt likheterna i företagskultur mellan bolagen. David Sewell, vd för Westrock, sade bland annat:
– Smurfit Kappa och Westrocks kompletterande hållbara åtaganden och mål, från reducering av utsläpp, vattenanvändning och avfall till att ytterligare förbättra ett hållbart skogsbruk är ännu en anledning till att våra företag passar så bra ihop.