Helsingborgbaserade Boxon, som kundanpassar förpackningar och etiketter, meddelar att de har lanserat en AI-bot, Aiden, som ska hjälpa kunder att hitta rätt emballage
– Vi såg tidigt de enorma möjligheterna med AI för att förbättra den digitala kundupplevelsen. Med Aiden kan vi redan från första interaktion erbjuda anpassade rekommendationer och möta kundens behov snabbare, säger Maria Boo, E-Commerce & Growth Manager på Boxon, i ett pressmeddelande.
Boxon säger sig vara en av de första aktörerna inom förpackningsindustrin att lansera en AI-bot för produktrekommendationer. Aiden hämtar inspiration från framgångsrika lösningar inom DTC-branschen (Direct-to-Consumer).
- Vi har sett liknande lösningar inom DTC-branschen, men förpackningsbranschen, med sitt omfattande sortiment, har saknat en motsvarighet som hjälper kunder att snabbt och effektivt hitta rätt emballage, fortsätter Maria Boo.
Aiden är utvecklad för att guida kunder genom Boxons breda sortiment och erbjuda relevanta rekommendationer baserade på kundens specifika krav. Genom att kunder enkelt kan ange vad de önskar förpacka, inklusive mått, kan Aiden ge förslag på den mest lämpliga lösningen. AI-boten är tränad att förstå kundens unika behov och kan justera sina förslag i realtid baserat på förändrade preferenser eller frågor under samtalets gång.
Lösningen bygger på den senaste teknologin inom generativ AI och använder flera avancerade AI-modeller från OpenAI. Aiden har utvecklats i samarbete med IT-konsultbolaget Knowit Experience.