Nya grepp krävs för återvunnen plast – experter vill se förändrat tänk i inköpsledet

Nya rön. Utrustning som används för att tillverka formpressade pappersmassakomponenter och formgjutna förpackningar av halm. Foto: Wikipedia Common, kredit: Peggy Greb
Nya rön. Utrustning som används för att tillverka formpressade pappersmassakomponenter och formgjutna förpackningar av halm. Foto: Wikipedia Common, kredit: Peggy Greb

Amerikanska experter uppmanar till nytänk i inköp av återvunnen plast. På en konferens i National Harbor betonades att långsiktiga avtal och ökad marknadsinsyn är nycklar till att öka användningen av återvunnet material.

För att få fart på marknaden för återvunnen plast krävs mer än goda ambitioner – det behövs nya inköpsstrategier och ett förändrat tankesätt. Det var budskapet från två amerikanska experter vid Plastics Recycling Conference i National Harbor i USA.

I en programpunkt med rubriken ”Reimagining PCR Procurement: Building Industry Capacity and Exploring Alternative Strategies” delade Crystal Baylis från U.S. Plastics Pact och Shannon Gordon från Circular.co med sig av konkreta vägar framåt för att öka efterfrågan på plast med återvunnet innehåll.

Löften räcker inte – inköpsvanor måste förändras

– Det saknas inte frivilliga åtaganden om att använda återvunnen plast, sade Crystal Baylis. Men när det väl kommer till att faktiskt använda materialet i förpackningar tar det ofta stopp. Det är för dyrt, kvaliteten håller inte eller så finns det ingen stabil tillgång.

Hon betonade att det inte räcker med att utforma förpackningar som kan återvinnas. De måste också tillverkas av återvunnet material.

– Om ingen köper det återvunna materialet finns det heller ingen drivkraft att samla in eller bearbeta det. Då hamnar det i soporna i stället.

Ekonomiska mekanismer styr även den cirkulära ekonomin

Baylis påpekade att grundläggande ekonomiska principer fortfarande gäller, även i den cirkulära ekonomin.

– Marknaden styrs av utbud och efterfrågan. Jungfrulig plast har förfinats under decennier, med stora anläggningar och högeffektiv produktion. Återvunnen plast har inte fått samma förutsättningar – ännu. För att nå dit behövs investeringar och ökad efterfrågan.

Här har inköpsfunktioner en nyckelroll att spela, menade hon.

– Inköpare får ofta oförtjänt kritik för att bara säga nej. Men de kan bli avgörande partners när det gäller att bygga upp nya leverantörsled.

Långsiktighet och samarbete kan skapa stabilitet

Baylis lyfte fram alternativa sätt att teckna avtal, med inspiration från andra branscher. Exempelvis kan långsiktiga kontrakt med prisgolv och pristak användas, liksom modeller där köparen hjälper leverantören med utrustning eller finansiering.

– Den typen av lösningar har vi använt i andra kategorier i flera år. Varför inte här?

Hon föreslog också att enklare produkter, som sopsäckar eller lastpallar, skulle kunna bli instegsmarknader för återvunnet plastmaterial.

– Tänk på mobiltelefonernas utveckling. Vi gick inte direkt från biltelefoner till smartphones. Det var efterfrågan som drev innovationen.

Brist på insyn bromsar utvecklingen

Shannon Gordon från Circular.co lyfte en annan aspekt som hindrar utvecklingen – bristen på transparens.

– Alla säger att de vill använda återvunnen plast. Ändå syns det inte i slutprodukterna. Varumärken säger att de inte hittar material. Leverantörer säger att det inte finns någon efterfrågan. Det som saknas är insyn i marknaden.

Till skillnad från marknaden för jungfrulig plast är den för återvunnen plast spretig, analog och svåröverskådlig. Köpare känner ofta bara till några få leverantörer, trots att det kan finnas många fler.

– Det är inte alltid ett utbudsproblem. Ibland handlar det om att man inte vet var man ska leta.

Gordon pekade även på att prissvängningarna för återvunnen plast skapar osäkerhet.

– När man jämför stabila priser för jungfrulig HDPE med den volatilitet som råder för återvunnen HDPE, är det lätt att förstå tvekan. Men när vi hjälpte en kund att ta in prisförslag visade det sig att de faktiska priserna ofta var helt jämförbara.

Exempel: Samarbete i stället för prispress

Gordon avslutade med att berätta om ett konkret fall där en detaljhandelskedja valde att samarbeta i stället för att pressa priser. Genom att samla inköpsvolymen från flera leverantörer och erbjuda fleråriga kontrakt kunde man skapa utrymme för investeringar – och sänka priserna.

– Det blev en situation där alla tjänade på det. Och allt började med insyn och samarbete.

Hon presenterade även Circular.co:s digitala plattform, där inköpare kan få tillgång till samlad information om tillgång, priser, specifikationer och certifieringar för återvunnen plast världen över.

– Vår ambition är att ersätta alla ursäkter – det vi kallar Hydrablockers – med fakta och valmöjligheter, sade hon.

Källa: Packaging World