16 500 deltagare besökte årets Scanpack

Hållbarhet och digitalisering stod i fokus under norra Europas största förpackningsmässa, Scanpack, som avslutades i förra veckan. Totalt lockade mässan 16 500 deltagare.

- På årets Scanpack kunde vi se extra stort fokus på digitala lösningar, både inom själva produktionen men även i förpackningarna som visades. Hållbarhetsspåret har givetvis varit starkt även i år, liksom designens betydelse för förpackningarna och vilka trender vi ser framöver, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.

Scanpack arrangeras vart tredje år och har blivit norra Europas största förpackningsmässa. Under årets mässa deltog 463 utställare från ett 30-tal länder och 16 500 deltagare varav 12 900 var besökare och övriga var registrerade utställare.

- Det är inte ofta man träffar branschens ledande förpackningsföretag på samma plats. Men det skedde under fyra dagar i förra veckan på Scanpack, som flera besökare har kallat ”den bästa Scanpack någonsin”, säger Anna Lena Friberg.

En spännande programpunkt som väckte stort intresse var bland annat Smurfit Kappas föredrag av Lube Belokozovski om ”Brain Scan” – ett verktyg för att scanna hjärnans omedvetna intryck. Andra populära programpunkter var Andrew Gibbs, grundare av The Dieline - världens största blogg och webbsida för förpackningsdesign. Han pratade om hur vi med kreativitet kan ta fram hållbara och smarta förpackningar. Även Carlsberg lockade stor publik med sitt fokus på hur de möter kundernas krav på mer miljövänliga förpackningar.

 

Nästa Scanpack arrangeras om tre år, den 26-29 oktober 2021.