DS Smiths har publicerat en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland.
Resultaten visar på ett engagemang och en vilja från konsumenten, men att det finns mycket kvar att göra för att utbilda och göra köpbesluten enklare.
Svenska konsumenter kring förpackningar och konsumtion
• 37 % säger att det är viktigt att produkterna som de köper är tillverkade med hållbara material. 24 % säger att de har tagit ett medvetet val att köpa baserat på detta.
• 22 % säger att det är viktigt att produkterna de köper är förpackade med återvunnet material. 19 % säger att de har gjort ett medvetet val av att köpa baserat på detta.
• 25 % säger att den minsta möjliga mängd förpackning som används är en viktig fråga. 20 % säger att de gör ett medvetet val att köpa baserat på detta.
• 30 % säger att det är viktigt att produkter är förpackade i hygieniska förpackningar. 18 % säger att de gör medvetna val att köpa en produkt baserat på användandet av hygieniska förpackningar.
• 30 % har hört om, sett eller läst om cirkulära förpackningar. Återvinningsbara förpackningar är ett mycket mer bekant begrepp i norden där kunskapen ligger på 67 %.
Konsumenters förpackningskunskap ur ett nordiskt perspektiv
• 67 % har hört, sett eller läst om återanvändbara förpackningar.
• 40 % har hört, sett eller läst om hållbart framställda förpackningar.
• 32 % har hört, sett eller läst om kolneutrala förpackningar.
• 52 % tror att cirkulära förpackningar betyder återvinningsbar och kan omvandlas till något annat.
• 60 % tror att återanvändbara förpackningar betyder att de kan återvinnas och göras till nya förpackningar.
Nordiska onlineshoppare missnöjda med det som inte är hållbart förpackat
• 93 % köper produkter online.
• 1 av 3 onlineshoppare känner sig illa till mods när de beställer produkter som inte är hållbart förpackade.
• 57 % känner sig emellanåt besvärade över mängden förpackningsmaterial som varorna levereras i.
• 52 % av alla onlineshoppare skulle vilja veta mer om hållbarheten innan de köper en produkt online, och det är något mer viktigt för de som bor i Sverige, 55 %.
• 4 av 10 nordiska konsumenter vill veta om samma förpackning kan användas för att returnera varor i som köpts online.
• 1 av 5 har slutat köpa från en hemsida eller ett företag online som ett resultat av ohållbara förpackningar.
Återvinning viktigast för nordiska konsumenter
Återvinning och att minska mängden förpackning är de områden som är viktigast för nordiska konsumenter.
• 71 % säger att de vill köpa produkter förpackade i så lite material som möjligt.
• 24 % säger att det är viktigt att produkterna de köper är förpackade med återvunnet material.
• 49 % säger att de skulle vara villiga att byta var de handlar sina varor, om det innebar att de bidrog till att färre förpackningar användes.