Hur har svensk export hittills påverkats av Coronakrisen? Det har Skogsindustrierna tittat närmare på. Enligt logistikcheferna på BillerudKorsnäs och Setra Group är störningarna störst inom containerfrakterna till sjöss.
– Det är svårt att få tag på containers. De har lett till att Setra inte har kunnat skeppa riktigt så mycket som vi hade velat. Men det finns många andra exportberoende företag, både i vår och i andra branscher, som är mer drabbade än vad vi är. Står du utan avtal med ett rederi har du just nu svårt att få iväg ditt gods, säger Maria Jansson, logistikchef för träindustriföretaget Setra Group, till Skogsindustrierna.
– Vi förstod tidigt att Coronautbrottet i Kina skulle förlänga den normala bristen på containers som alltid följer av det kinesiska nyåret. Det har vi fått agera på. Men än så länge har vi inte haft några inställda skeppningar, utan det har i princip rullat på i normal takt, säger Ivo Fronzaroli, logistikchef på BillerudKorsnäs, som tillverkar förnybara förpackningsmaterial.
Enligt Maria Jansson har 30 procent av skeppningarna mellan Asien och Europa ställs in på grund av minskad efterfrågan.
Både BillerudKorsnäs och Setra är beroende av sjötransporter för sin handel med länder utanför EU. Inom EU använder BillerudKorsnäs främst tåg för att transportera sitt förpackningsmaterial och Setras trävaror går på lastbil. Här har inget av företagen haft några större störningar hittills.