En självkörande skogsmaskin har konstruerats och byggts vid Luleå tekniska universitet och är nu klar och redo att testas i fält.
– Det är en unik maskin – det finns ingen liknande i världen vad vi känner till, säger professor Magnus Karlberg, i ett pressmeddelande.
– Vi har ersatt allt det människan gör med intelligens på maskinen; med datorer som jobbar ihop och styr den. Förutsättningarna att maskinen blir bättre än människan finns där, och det ska vi nu testa, säger Magnus Karlberg, professor i maskinkonstruktion vid Luleå tekniska universitet.
Redan 2014 började han och hans kollegor skissa på maskinen, eller terrängfordonsplattformen som är en mer korrekt benämning. Sedan dess har Karlberg och andra forskare och studenter vid universitetet arbetat för att göra det självgående fordonet så smart och robust som möjligt. Nu är det redo för skogen.
– Syftet är att göra tester inom en rad områden för att utveckla autonom teknik för maskiner och annan utrustning som används i jordbruk och skogsbruk. Det som gör vår maskin unik i sitt slag är just flexibiliteten att testa olika utrustning, att byta ut drivlinor och aggregat och annat, säger Magnus Karlberg.
Den tio ton tunga maskinen kan styras med fjärrkontroll men också programmeras för att utföra arbete helt på egen hand. Maskinen drivs för tillfället med biodiesel och är byggd utan förarhytt, men med konventionell drivlina, kran, pendelarmar och sensorer.
– Ett autonomt fordon måste kunna uppfatta sin omgivning. Vi har utrustat maskinen med sensorer för att den ska kunna fatta bra beslut och för att öka säkerheten. Om det till exempel kommer en människa för nära ska den stänga av sig själv.