SCA och Scania har utvecklat världens första eltimmerbil med en kapacitet att bära 80 ton, uppger SCA.
– Den 80-tons batteridrivna timmerbilen visar att även riktigt tunga transporter kan elektrifieras. Partnerskapet med SCA, där man är tidigt ute och visar vad som är möjligt, är en tydlig signal att det går att elektrifiera även tunga transporter. Det behövs en tempoväxling för att bli Sverige ska bli fossilfria i tid och klara målet i Parisavtalet, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility på Scania och fortsätter:
– En eldriven timmerbil är en symbol för något rätt häftigt. Frakt av just virke har det pratats om som något som kanske aldrig skulle gå att elektrifiera. Utvecklingen de senaste åren och det vi nu presenterar ihop med SCA visar hur fort utvecklingen sker både vad gäller fordon och batterier.
Meningen är att fordonet ska transportera timmer på sträckan mellan SCAs virkesterminal i Gimonäs och pappersbruket i Obbola utanför Umeå.
Eltimmerbilen kommer testköras under sommaren och kontinuerligt studeras av forskningsinstitutet Skogforsk för att samla relevant data som kan ligga till grund för jämförelser med konventionella dieseldrivna timmertransporter. Därefter är planen att den ska ingå i SCAs ordinarie verksamhet.
Fakta eltimmerbilen:
En enda elbil mellan Gimonäs och Obbola innebär att SCA kan minska utsläppen med ca 55 000 kilo koldioxid per år.
6 vändor/dag Gimonäs virkesterminal-Obbola pappersbruk, måndag-fredag ca 07:00-17:00
Sträcka: ca 30 km tur/retur
Tidsåtgång: ca 75 min per lass (inklusive lastning/lossning)
Bilen laddas med en ABB-laddare på 180 Kw på Obbola
Källa: SCA