Amazon slutar packa produkter i engångsplastpåsar i det egna svenska distributionsledet och går över till papperspåsar och pappkuvert för produkter som säljs via Amazon samt tredjepartssäljare som använder Fulfilment by Amazon. Det framgår av ett pressmeddelande.
Beslutet att gå över till papperspåsar och pappkuvert beskrivs som ett led i ett pågående arbete mot mer hållbara förpackningar inom Amazon. Sedan 2015 säger sig företaget ha minskat den totala vikten på emballage per leverans med mer än 36 procent och därigenom reducerat mängden använt förpackningsmaterial med mer än en miljon ton – motsvarande omkring två miljarder pappkartonger.
- Vi har gjort förändringar som gjort det möjligt för oss att ta bort engångsplastpåsar i Sverige. Våra kunder märker redan av fler leveranser med återvinningsbara papperspåsar och pappkuvert, och vi kommer fortsätta att innovera och hitta sätt att använda mer hållbara förpackningar, säger Gulfem Toygar.