I dag öppnar Scanpack, som kallar sig norra Europas största mässa för förpackningsindustrin, på Svenska Mässan. I fokus står innovativa lösningar för en hållbar framtid, men också den akuta energikris många företag upplever.
Scanpack 2022, som går 4–7 oktober på Svenska Mässan i Göteborg, samlar mer än 400 utställare från 22 länder och en rad högprofilerade talare. Mässan, som egentligen skulle gått för ett år sedan, sköts upp till följd av pandemin.
– Vi upplever ett stort sug bland både utställare och besökare, många ser jättemycket fram emot det här. Årets mässa har en ovanlig bredd: vi speglar hela värdekedjan från råvara till färdig produkt och visar förpackningens roll för cirkulära kretslopp, återvinning och hållbar utveckling, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig på Scanpack.
Utställarna representerar förpackningsbranschens alla segment, alltifrån material till förpackningsmaskiner och digitala hjälpmedel. Bland dem märks ledande företag som DS Smith, ABB och Smurfit Kappa, men även mindre startups.
Scenprogrammet omfattar 120 seminariepunkter: Superbrandscenen för verksamhetsnära frågor, Techscenen för teknikutveckling och digitalisering.
Bland de medverkande märks Alex Henriksen, VD för Tetra Pak i norra Europa och Oscar Lingqvist på McKinsey. En annan högaktuell talare är Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, som sätter fokus på den pågående el- och energikrisen.
Ett av årets nya initiativ är Scanpack Pioneers, en hub med inriktning på innovation och affärsutveckling. Här medverkar exempelvis Billerud, Stora Enso, RISE och Bioplastföreningen.
Parallellt med Scanpack går Scanpack Summit, en endagskonferens som tar upp strategiska och visionära frågor. Här medverkar bland andra Eef de Ferrante från internationella branschorganisationen AIPIA, Mona Arnold, forskningschef på finska VTT Technical Research, Annette Lendal, expert på cirkulär ekonomi vid Lab21st och Märtha Rehnberg politisk ekonom och tech-futurist, med flera.