Eef de Ferrante är vd för AIPIA (Active and Intelligent Packaging Industry Association) och en av talarna under årets Scanpack Summit.
AIPIA är en medlemsorganisation som arbetar för att skapa en plattform för möten, diskussioner och kunskapsdelning om intelligenta tekniker i förpackningsindustrin.
– Vi främjar användning och implementering av aktiv och intelligent teknik både genom att utbilda branschen och genom att sammanföra varumärken och tech-profiler. När vi började för elva år sedan fanns redan ett enormt intresse för smarta förpackningar tack vare kundernas engagemang och diskussionen om matsvinn var högst relevant. Under dessa år har vi utvecklats till en världsomspännande gruppering med fler än 2 000 medlemmar. Det säger en hel del om branschens behov av denna typ av organisation, säger Eef.
Utvecklingen av smarta förpackningar har exploderat, enligt Scanpack. Det är ett område med en hög innovationsgrad som drivs av nya tekniker och Eef menar att det är det som krävs för att möjliggöra beteendeförändringar.
– Ny teknik är nyckeln till att skynda på förändringstakten. Inte lagar eller föreskrifter, utan teknik. Ny teknik har till exempel åstadkommit underverk när det gäller att återvinna material och att uppmuntra konsumenter att återvinna en produkt på rätt sätt. Man kan till exempel lägga till ett osynligt vattenmärke som konsumenten kan skanna och få information om hur produkten ska återvinnas och hur den ska användas på ett mer effektivt sätt.
Förutom att börja använda nya tekniker vill Eef uppmuntra förpackningsindustrin att sluta arbeta i silor i leveranskedjan.
– Leveranskedjan är huvudsakligen uppdelad i silor. Varumärken jobbar till exempel i en separat silo och logistiken i en annan. Genom hela leveranskedjan kan vi se silor som inte är kopplade till varandra. Vi behöver bryta ner dessa silor och använda smart förpackningsteknik i hela leveranskedjan. Och vi kan bara göra det genom att dela data. I leveranskedjan genereras olika data, värdefulla data, och om man behåller dem i silor är de värdelösa. En del av vår mission är att förändra detta – och det är en stor mission.