Det bioraffinaderi i Göteborg, som SCA samäger med St1, har nyligen nått en viktig milstolpe då projektorganisationen har överlämnat anläggningen till driftorganisationen för att påbörja uppstarten. Det uppger SCA i ett pressmeddelande.
Det var för fyra år sedan som SCA gick in i ett partnerskap med St1 för att tillverka biodrivmedel. 2,5 miljoner arbetstimmar senare står nu anläggningen klar för uppstart. De senaste månaderna har de olika delarna i processen testats var för sig och nu påbörjas alltså det arbetet med att koppla samman hela produktionskedjan.
Målet är att producera 180 000 ton per år av förnybart flygbränsle och förnybar diesel.
Till en början används använd matolja som insatsvara i processen. När processen stabiliserats kommer också tallolja användas som insatsvara. Talloljan är en biprodukt från SCA:s pappers- och massabruk i Östrand i Timrå, Obbola i Umeå och Munksund i Piteå.
– Våra verksamheter i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland blir nu ännu viktigare kuggar i SCAs värdekedja. Det är ett väldigt fint exempel på hur bruken även kan bidra med råvara till fossilfria drivmedel, i det här fallet för att skapa större volymer fossilfritt flygbränsle från hållbart brukade svenska skogar, säger Ulf Larsson, vd på SCA.
Roger Östlin, SCA:s chef för förnybara drivmedel, säger:
– Genom att vidareförädla tallolja till förnybart flygbränsle för flyget utvecklar vi vår värdekedja ytterligare och med det ökar den klimatnytta som skogen bidrar med. Biodrivmedel ersätter fossila alternativ vilket främjar en hållbar utveckling och klimatet, säger Roger Östlin.