Amazon har fokuserat på att minska mängden förpackningsmaterial och göra det lättare att återvinna. Företaget arbetar kontinuerligt med att skydda produkterna i leveransen och använda samtidigt färre i antal, men mer återvinningsbart material.
Med en vetenskaplig metodik har Amazon arbetat med att hitta lösningar som är bra både för kunderna och miljön. Sedan 2015 har företaget minskat förpackningsvikten per leverans med i genomsnitt 41 procent och undvikit över 2 miljoner ton förpackningsmaterial.
År 2022 minskade företaget användningen av engångsplast i leveransförpackningar globalt med 11,6 procent och skickade 11 procent av sina globala beställningar utan extra Amazon-förpackning.
Ersatte engångsplast
I Europa har Amazon ersatt sin engångsplastförpackning med 100 procent återvinnbar papper och kartongförpackning i sitt distributionsnätverk. I Indien har företaget sedan 2020 avskaffat användningen av engångsplast i tunnfilm som kommer från landets distributionsnätverk.
En av Amazons lösningar är att skicka produkter i deras ursprungliga förpackning utan extra förpackning från Amazon. Detta har gjorts för 11 procent av beställningarna 2022. Genom maskininlärning identifierar Amazon produkter som kan skickas säkert utan extra förpackning. Företaget arbetar också direkt med försäljningspartners för att omforma deras förpackningar.
Utan extra förpackning
När ytterligare Amazon-förpackning behövs för att skicka en produkt, skapar företaget pappersbaserade förpackningslösningar som ofta kan återvinnas hemma. I Europa har Amazon bytt ut sina engångsplastleveranspåsar och luftkuddar mot 100 procent återvinnbar papper och kartongförpackning i sitt distributionsnätverk. I USA har Amazon tillkännagivit sitt första automatiserade distributionscenter som helt eliminerar engångsplast i leveransförpackningar.
Amazon använder också maskininlärningsalgoritmer för att fastställa vilken skyddsförpackning en produkt behöver.
Algoritmer hjälper
Under de senaste fem åren har dessa algoritmer hjälpt till att minska användningen av wellpappkartonger med över 35 procent i Nordamerika och Europa.
Amazon fortsätter att utforska sätt att minska förpackningar och öka användningen av lättåtervunna material. Företagets engagemang i att förbättra hur beställningar skickas gynnar både kunder och planeten, och Amazon planerar att fortsätta dela dessa framsteg med sina kunder.
Källa: Pressmeddelande: Amazon