Negativ snabbmatstrend slår mot Essitys kvartal 

Magnus Groth. Foto: Essity
Magnus Groth. Foto: Essity

Essity redovisade ingen volymtillväxt under det första kvartalet 2025, enligt Di delvis beroende på att amerikanerna går mindre på snabbmatsrestauranger. 

Essity sålde produkter för 35 miljarder kronor under kvartalet. Jämfört med samma period förra året innebär det en organisk ökning med 2,1 procent. Ökningen berodde helt på prishöjningar och positiva mixeffekter.

Affärsområdet som visade negativ volymtillväxt var det inom professionell hygien, som säljer produkter som servetter och pappershanddukar till restauranger och hotell. Det är ett affärsområde som är mycket exponerat mot restaurangbranschen.

– Vi märker direkt om folk i USA går mindre på snabbmatsrestauranger. På samma sätt märker vi om man bor mindre på hotell och reser mindre, säger Essitys vd Magnus Groth, enligt Di. 

USA är Essitys enskilt största marknad och det finns en oro att den senaste turbulenta handelspolitik ska leda till att tillväxten i USA mattas av.

Lönsamheten har varit relativt stabil under kvartalet, dock något lägre än i fjol, enligt Essity på grund av högre råmaterialkostnader. Den lägre dollarkursen har haft en positiv inverkan för affärerna. 

– Underliggande har massaleverantörerna annonserat prishöjningar, men eftersom vi köper i dollar ser vi oförändrade kostnader för oss samt lägre energikostnader, säger Magnus Groth.

Tidigare i år meddelade Essity att Magnus Groth kommer att lämna Essity, efter 14 år i företaget och tio som vd och koncernchef.