Den finländska skogsindustrin är en oupptäckt värld full av vardagliga underverk. Genom en ny kampanj riktad mot skolelever lyfts den gröna sektorns innovationer fram – visste du att din korv kan vara klädd i skog?
Enligt en undersökning som UPM publicerade 2021 är skogsindustrins bidrag till vardagen okänt för många finländare, särskilt ungdomar. Skolbesöken erbjuder en inblick i allt från gips och korvskinn till cellofan och Tencel-tyg, alla tillverkade av trä.
Skogssektorn är en guldgruva av karriärmöjligheter, från skogsmaskiner och kemiteknik till motorsågar och huvudkontorstjänster.
Ökad kännedom
"Skogens möjligheter"-kampanjen, initierad av finländska skogsindustrin, startade i början av mars. Så kallade skogssändebud, bestående av branscharbetare och studenter, besöker högstadieskolor och gymnasier över hela Finland – från Helsingfors till Kittilä och Björneborg till Joensuu. De delar med sig av studie- och karriärmöjligheter inom industrin och demonstrerar produkter gjorda av trä.
Målet är att öka kännedomen om branschen bland unga och inspirera dem att överväga en framtid inom detta innovativa fält.
Trä är en mångsidig råvara som kan transformeras till nästan vad som helst: papper, kartong, byggmaterial, textilier, livsmedel, medicinska tillämpningar och olika förpackningsmaterial.
Hållbart utnyttjande
Genom att studera kemiteknik kan man ägna sig åt att lösa problem relaterade till hållbart utnyttjande av naturresurser och cirkulär ekonomi, en disciplin som är djupt förankrad i skogsindustrin.
I Finland sysselsätter skogsbranschen direkt 38 000 personer och indirekt genom hela värdekedjan 82 000 personer.
Kampanjen drivs av Skogsindustrin rf, Finlands Skogsförening, Träförädlingsteknikerna och flera skogsindustriföretag.
Källor: UPM/Tidningen Maaseudun Tulevaisuus