Hösten 2024 rullar SCA ut en andra eltimmerbil från Scania. Den nya eltimmerbilen kommer att utrustas med en kran, och ska hämta virke ute i skogen för vidare transport till en virkesterminal.
I två år har SCA haft en eltimmerbil i drift för virkestransporter mellan Gimonäs virkesterminal och Obbola pappersbruk.
– Det går väldigt bra. Vi har även provat att köra med den bilen för att hämta virke i skogen, och det var ett mycket lyckat försök. Därför kände vi att det var dags att ta nästa steg i arbetet med att elektrifiera våra tunga transporter tillsammans med Scania, säger Mikael Sundelin, chef för verksamhetsutveckling vid Industriförsörjning, SCA Skog.
Till skillnad mot eltimmerbilen i Umeå kommer den nya bilen att vara utrustad med en kran, vilket merparten av de timmerbilar som hämtar virke i skogen är.
– Vår nya eltimmerbil har en bättre räckvidd och kommer att köra till virkesavlägg i skogen där den lastar virke för transport till en av våra virkesterminaler. Vi räknar med att bilen ska ge 170 ton lägre koldioxidutsläpp per år jämfört med en vanlig timmerbil, säger Anton Ahlinder, som är verksamhetsutvecklare vid Industriförsörjning, SCA Skog.
Bilen ska ägas och köras av ett åkeri som SCA har ett nära samarbete med.
– Vi stöttar såklart åkeriet, men det är de kommer att stå som ägare till bilen. Så gör vi även med våra konventionella virkestransporter och vi vill att fler åkerier ska våga ta steget över till elbilar när det blir möjligt, säger Anton.
Den befintliga eltimmerbilen i Umeå när den kördes i skogen på försök under en dag 2023. Foto: Henke Olofsson