2022 tog den finska papper- och massajätten UPM i drift sju nya LNG-fartyg för operation i Europa.
Fartygen är utrustade med dubbelbränslemotorer, vilket innebär att de kan köras på flytande naturgas (LNG) och traditionellt marinbränsle.
När fartygen tankas med LNG (flytande naturgas) förväntades fartygen släppa ut 25 procent mindre koldioxid. Hittills har de levt upp till förväntningarna och till och med överträffat dem, framhåller UPM i ett pressmeddelande.
Fyra av fartygen är så kallade Lift-On/Lift-Off (LoLo)-fartyg tillverkade av Wijnne Barends för transport av timmer, massa och andra skogsråvaror. De tre återstående, byggda av Bore, är RoLo-fartyg för flexibel hantering och transport av UPM:s papper och plywoodprodukter.
– Man kan tro att fartygen bara bär den last de är designade för, men dessa fartyg var designade för att passa ändamålet flexibelt. Till exempel har Bore Wind fraktat full last av UPM:s pappersprodukter från Rauma till Rostock och seglat därifrån till Flushing i Nederländerna för att frakta en hel last med massa tillbaka till Rauma, säger Lauri Rikala, Global Break Bulk Shipping, UPM Logistics.
– Ett annat exempel är Bore Way som transporterade våra pappers- och plywoodprodukter till Amsterdam, Santander och Ferrol och på väg till Frankrike fraktade vår externa kunds stål. Med förmågan att maximera lasten kan vi avsevärt minska både CO2-utsläppen och kostnaderna, tillägger han.