Intresset och viljan att utveckla affärsidéer inom området bioekonomi är stor, framhåller nystartade Sting Bioeconomy.
– Vi har ett stort inflöde av företag och affärsidéer med riktigt spännande produkter, tekniker och tjänster som kommer få vår planet att må bättre.Hittills har vi träffat mer än 50 företagare, säger Victor Isaken, vd på Sting Bioeconomy, i ett pressmeddelande.
Ett högt inflöde av företag kräver en process. Men att hålla det enkelt är en framgångsfaktor, menar Victor Isaksen.
– Vi har försökt hålla processen så enkel som möjligt för att skapa både tydlighet och effektiva arbetssätt, därför har vi byggt en trestegsprocess.
Processen bygger på faserna; tryckfas, analysfas och expansionsfas. Ansökning för att komma in i processen sker löpande och bolagen som i dag varit eller är i processen har hittat dit via många olika vägar.
– De bolaget vi träffat har antingen hört talas om oss via någon av våra samarbetspartners, så som Sting, Paper province, RISE och via olika universitet. Men vi får även förfrågningar via företag som hört eller läst om oss och vi tror på ett fortsatt stort inflöde av företag.
Att rikta sig till bolag inom området bioekonomi innebär ett brett spann av affärsidéer.
– Vi får ofta frågan vilken typ av affärsidéer vi räknar till området och vi har valt att tänka brett. Från blåbär till drönare och allt där emellan är vad vi brukar svara.
Bland bolagen som Sting Bioeconomy valt att gå vidare med finns bland annat; Melker of Sweden som bland annat utvecklar 3D-printade kajaker och longboards som printas i ett helt nedbrytbart material där huvudråvaran är från träspån. Planen är även att utveckla andra friluftsartiklar. Ett annat bolag som Sting Bioeconomy valt att arbeta vidare med är Green Wood, företaget har en patenterad geometrisk utformning som skapar både styrka och hållbarhet och som ger ett lättviktsmateral lämpligt för allt från hyllor till dörrar. Gynkjolen är ett tredje bolag som Sting Bioeconomy valt att jobba med, de har utvecklat en engångsartikel för hälso- och sjukvård. Produkten är gjord i ett återvinningsbart material.
Utöver dessa tre bolag har 13 bolag tagits in i analysfas och fyra gått vidare till tillväxtfasen.