Södra och BillerudKorsnäs i forskningsprojekt om elbränslen

Foto: Södra

Ett forskningsprojekt som genomförts av Rise visar att svensk massa-, kemi – och pappersindustri under rätt förutsättningar skulle kunna ta en mer aktiv roll på elmarknaden i framtiden, genom att producera så kallade elektrobränslen.

— Vi ser vi detta som ett kunskapsbyggande projekt inför framtiden och vi följer området med intresse. Det finns stora fördelar med att återanvända koldioxid i produkter istället för att slutlagra den, så kallat CCS. På så sätt skapas ett cirkulärt flöde, vilket elektrobränslen möjliggör, säger Catrin Gustavsson, chef Innovation och Nya affärer på Södra, som deltagit i projektet.

I projektet ingår även Nouryon och BillerudKorsnäs. Elektrobränslen är en form av CCU. Man fångar in koldioxid och tillsammans med vätgas görs exempelvis drivmedel. Vätgasen gör man i sin tur av el och vatten (elektrolys). Till elektrolysen kan framtida överskottsel användas när förnybar produktion, framförallt vindkraft, producerar så mycket el till systemet att elpriset blir lågt.

— Det fina i kråksången med elektrobränslen skulle alltså vara att man faktiskt kan lagra överskottsel i form av drivmedel samtidigt som man använder koldioxiden ett varv till, säger Sven Hermansson, forskningsledare Innovation och Nya affärer.

Elektrobränslen är ett samlingsnamn för syntetiska bränslen som framställs från el och vatten genom elektrolys till vätgas och syrgas. Vätgasen kan antingen användas direkt som bränsle eller insatsråvara för industriprocesser. Det är också möjligt att låta vätgasen reagera vidare till andra produkter såsom metan och/eller metanol via reaktioner med koldioxid från rökgaserna. I de fall elen för vattenelektrolysen och koldioxiden för att bygga kolväten är av förnybart ursprung skapas på detta sätt en koldioxidsänka då den ersätter fossila energibärare och produkter.