Kiruna Wagon har fått uppdraget att effektivisera Södra Skogsägarnas pappersmassatransporter med höjd lastnings- och lossningsproduktivitet.
Det handlar om 22 vagnar som ska användas för Södras pappersmassatransporter från massafabriken i Värö till Varbergs hamn. Den nya vagnen är med sina 20 meter nästan dubbelt så lång som sin föregångare och utgör en produktiv lösning där hela långsidan är öppningsbar för maximal tillgänglighet och säker av- och pålastning med klämtruck.
– Vi är glada och stolta att kunna förnya en relativt traditionell design med lösningar som möjliggör en kostnadseffektiv logistik med hög produktivitet och säkerhet för en vagn som öppnas och stängs många gånger varje skift, säger Fredrik Kangas, vd på Kiruna Wagon.
I konstruktionen har man antagit utmaningen att det känsliga pappersmassamaterialet måste vara väl skyddat från regn samt väta från smältande is och snö. Samtidigt måste hela vagnssidan vara öppningsbar i sin helhet för att möjliggöra effektiv lastning och lossning.
– Vi är experter på is och snö och har därför valt bort skjutsektioner som förutom begränsad lastöppning även fungerar dåligt i vinterförhållanden. Istället har vi valt en sammanhängande lättviktslösning där hela sidan öppnas i en fyrledsmekanism, berättar Mikael Mattsson som är ansvarig konstruktör på Kiruna Wagon.
Tekniken som bygger på en kombination av hårda rörliga delar och presenning är på många sätt beprövad inom järnvägs- och lastbilstransporter, men för att kunna öppna hela den långa vagnssidan har det varit nödvändigt att ta fram en del nya lösningar som klarar att både sluta tätt mot väder och vind och öppna med hög drift- och personsäkerhet även under vintermånaderna.
– Detaljer på vagnen kommer att vara nyskapande och ta Södras vagnar till att ligga före konkurrenternas i kvalitet, produktivitet och säkerhet, säger Fredrik Kangas.
Den första prototypvagnen skall stå färdig våren 2020.