Göteborgsbaserade PulPac vill påskynda den globala kommersialiseringen av sin innovativa tillverkningsteknik för hållbara förpackningar och engångsartiklar genom en nyligen genomförd finansieringsrunda.
Med ökade investeringar från sina ägare PPI, WPP och Dryfiber (PulPac’s personalbolag), kommer PulPac fortare kunna skala upp och kommersialisera sin patenterade teknik som licensieras till varumärken och tillverkare. Dessutom går styrelseledamot Marcus Palm in som ny ägare.
Tekniken, som torrformar cellulosafibrer till hårda förpackningar och engångsprodukter, skiljer sig från de traditionella metoderna för att forma cellulosa. Den nya tekniken möjliggör en ersättning av engångsplast till ett lägre pris än vad som tidigare varit möjligt, enligt PulPac.
– Över hela världen kräver konsumenter och myndigheter hållbara, men prisvärda alternativ till engångsplast. I det ligger förstås en stor affärsmöjlighet för PulPac, som den första tekniken att erbjuda hållbara lösningar till ett lägre pris än nuvarande produkter och i global skala. Denna ökade investering ger oss nu möjlighet att påskynda vårt marknadserbjudande för att ytterligare möta efterfrågan på vår teknik, säger Linus Larsson, CEO på PulPac och en av uppfinnarna av tekniken.
PulPacs globala affärsmodell bygger på att skapa en licensaffär som är ömsesidigt lönsam för PulPac och dess licenstagare.