Försäljningstapp för Duni Group

Foto: Duni

Duni Groups resultat för fjärde kvartalet visar på minskad försäljning.  Försäljningen i kvartalet uppgår till cirka 1 175 (1 558) MSEK. Det operativa resultatet beräknas uppgå till cirka 55 (199) MSEK. Försäljningsnedgången om 24,5 procent är direkt kopplad till segment Duni.

Under kvartalet har dess viktiga kundsegment, hotell och restaurang, varit nedstängda i princip i hela Europa till följd av hårdare restriktioner för dämpad smittspridning. Det slår extra mycket i det fjärde kvartalet där julförsäljningen normalt bidrar till en säsongsmässigt mycket stark försäljning, framhåller Duni.

Segment BioPak ökade däremot sin försäljning i kvartalet med 8,5 procent. Restriktioner och nedstängningar driver konsumtionen mot take-away marknaden där BioPak är väl positionerat. Denna försäljningsökning har dock inte kunnat kompensera för nedgången inom segment Duni.

Enligt Duni är osäkerheten fortsatt stor då försäljningen direkt påverkas av pandemins utveckling och de medföljande restriktionerna i samhället.