Den slutliga vinnaren i BillerudKorsnäs förpackningsdesigntävling PIDA har utsetts. Segern gick i år till bidraget ”Respice” skapat av tre franska designstudenter. Vinnarna beskriver sitt tävlingsbidrag så här: ”Respice ger lite krydda i tillvaron. Designen är visuellt tilltalande med sin terrakottafärg och rena typografi. Boxen kan på så sätt användas som en fin inredningsdetalj i köket”.
– Ljud skapas dessutom när du öppnar förpackningen – något som gör att du kan gissa på vilka kryddor paketen innehåller. Vi har också lagt till en QR-kod för den som vill veta mer om kryddorna, säger Team RESPICE, som förutom äran vinner en resa till Sverige för att delta i BillerudKorsnäs’ design summit.
Motiveringen till det vinnande bidrag löd: ”Vinnaren i PIDA Grand Finale 2021 har verkligen tagit temat ”Awaken the Senses” till högsta nivån. Med ljud, beröring och känsla har de skapat ett nytt koncept inom sitt område som ger konsumenten en inspirerande förpackning som både överraskar och har en relevant digital koppling. Detta koncept – i sitt smarta bokformat – utmanar verkligen dagens konventionella förpackningar och inspirerar konsumenten till en extraordinär gourmetupplevelse. Det är den perfekta balansen mellan innovation, hållbarhet, gemytlighet och användarvänlighet.”
PIDA Grand Finale arrangerades den 27 september på Luxe Pack Monaco (världens ledande mässa för innovativa lyxförpackningar).
Totalt tävlade 100 studenter i PIDA med 40 designprojekt. Av dessa lyckades fyra lag ta sig vidare till slutfinalen. Från Sverige deltog fyra studenter från Nackademin med sitt förpackningskoncept ”Lost in Senses” – en lekfull förpackning utformad för en teservis. Till finalen kom också en tysk student från Hochschule der Medien som tävlade med bidraget ”Krystal Kream”, ett nyskapande förpackningskoncept för vegansk pinnglass. Slutligen kvalificerade sig också ”The Golden Bee Skincare”, en okonventionell kosmetikförpackning designad av fyra studenter från Clemson University i South Carolina, USA.