Ska återanvändna förpackningar lösa e-handelns utmaningar?  

Återanvändningsbara The Box har inbyggd kamera för visning av innehåll och elektroniska etiketter. En app som kunden har tillgång till ”aktiverar” boxen. Foto: Living Packets
Alexander Cotte, vd för Living Packets. Foto: Living Packets
När The Box nått sin destination börjar förpackningen automatiskt blinka, allt för att underlätta logistikhanteringen. Foto: Living Packets
Living Packets utvecklingscenter i Nantes i Frankrike. Foto: Living Packets
Tack vare blockkedjeteknik ska The Box vara 100 procent stöldsäker. Foto: Living Packets

Kan återanvändningsbara förpackningar frälsa e-handeln? Ja, det menar i alla fall uppfinnarna till The Box, det lilla franska start-up-företaget Living Packets. De tror att deras uppfinning The Box kommer att ta e-handeln med storm när den lanseras i flera europeiska länder inom kort. Den som lever får se.

E-handeln har vissa likheter med en annan framtidstrend. Den förarlösa bilen. Både förutspåddes fantastiska genombrott, men flera år för tidigt och i den förarlösa bilens fall lyser det ännu med sin frånvaro. Om omvärldsoraklens profetior blivit verklighet skulle förarlösa bilar vara en vanlig syn i trafiken redan i dag.

Lavinartad tillväxt

E-handeln har visserligen vuxit lavinartat de senaste åren, men från mycket blygsamma nivåer och det är först nu man börjar se effekterna och framför allt avigsidorna av den på detaljhandelslandskapet. Köpcentrum som gapar tomma. Paketkaos i jultider. Livsmedelsbutiker som nobbar hanteringen av postleveranser för att de inte vill digna under ett berg av paket. Andra gör tvärtom. I Stockholms innerstad finns exempel på närbutiker som tömt hela sitt sortiment, sånär som på en kaffemaskin, för att få plats med alla framtida postleveranser. Det som tidigare var en kringverksamhet blir då deras enda verksamhet.

Ombudssystemet

E-handeln växer exponentiellt och om inget oförutsett händer är det nog bara en tidsfråga tills hela ombudssystemet framstår som förlegat.

Post- och Telestyrelsen menar till exempel att ombudssystemet inte är hållbart i längden och att nya distributionsformer måste utvecklas. PostNord flaggade redan 2017 för mobila utlämningsställen för att avlasta e-handeln och ansökte om att själva anordna utlämning i containrar, men fick avslag. Kanske är ändå mobila distributionscentraler framtidens melodi. E-handelsjätten Amazon har till exempel nyligen investerat 530 miljoner dollar i ett start-up-företag nischat mot teknik för förarlös drift. Exakt vad Amazon vill få ut av investeringen är än så länge oklart. Till nyhetsbyrån AFP säger en talesman för Amazon bara:

– Förarlös drift kan bidra till att göra våra anställdas och partners arbete säkrare och mer produktivt, oavsett om det är i ett logistikcenter eller på vägen.

Förenklad logistik

Kanske blir e-handeln den språngbräda som den självkörande bilen väntat på. Dess katalysator. Uppströms driver e-handeln också fram nya förpackningslösningar som kan lösa några av e-handelns logistiska problem. Det är här The Box kommer in i sammanhanget. Enligt Living Packets kan The Box, som uteslutande är inriktad mot e-handeln, minska kostnaderna för e-handeln, förenkla logistiken och drastiskt minska miljöpåverkan.

Den största vinsten med The Box är utan tvekan att den är återanvändningsbar – men det är också dess akilleshäl. På plussidan räknas att återanvändbarheten innebär både en kostnadsbesparing för varumärkesägare och en stor miljöbesparing genom minskat avfall. För att skicka tillbaka varor man inte är nöjd med är det förstås praktiskt om man kan använda samma förpackning de levererades i, och det är väl känt att returer är vanliga inom e-handeln.   

Problemet är att The Box inte bara kan återanvändas, det är ett måste. Den högteknologiska boxen med inbyggd kamera, GPS, elektronisk etikettvisning är säkert ofta många gånger dyrbarare än den vara den transporterar. Hur ska man kunna säkerställa att kunden inte behåller den då? Eller av ren lättja slänger den i soptunnan?

Blockkedjeteknik

Philippe Cotte, en av utvecklarna av The Box, lyckas inte ge något tillfredsställande svar på den frågan. Han bedyrar bara att The Box är omöjlig att stjäla, tack vare blockkedjeteknik. Alltså samma teknik som ligger bakom kryptovalutan bitcoin.

– I den logistiska blockkedjan är alla aktörer med, även polisen. Det finns ingen möjlighet att stjäla den, säger Phlippe Cotte, som verksam i Bayern i Tyskland.

(Utmärkande för Living Packets är för övrigt att de är så utspridda i Europa. Huvudkontor och utvecklingscenter ligger i Nantes i västra Frankrike, kommunikationsavdelningen i Schweiz och den första tillverkningsenheten planeras i Freiburg i förpackningsföretaget DS Smiths fabrik.)

Pierre Cotte ser dock framför sig att kunden kommer att få behålla sin The Box en begränsad tid, mot att man betalar en summa i pant.

Autonom förpackning

Intressant nog använder Philippe Cotte ordet ”autonom” om The Box, på liknande sätt som man talar om ”autonoma”, det vill säga självkörande bilar. Det är en förpackning som når sin adressat oberoende av hur bra föraren hittar eller behärskar språket i landet (en lampa börjar automatiskt lysa när The Box nått sitt mål). Enligt Philippe Cotte inträffar de flesta leveransfel just under ”the last mile”, den sista sträckan till destinationen.

Svampliknande ”inkråm”

För enkelhetens skull har The Box bara ett format, 33 x 44 x 76 cm, oavsett om det är ett frimärke eller en mobiltelefon som transporteras. Plastförpackningen har ett svampliknande inkråm som formar sig efter det man stoppar i den. Det gör bubbelplast överflödigt.

– Det omsluter varan automatiskt, säger Pierre Cotte och tillägger att materialet är skyddat av flera patent.

”Inkråmet” måste dock bytas ut med jämna mellanrum, men ska kunna återanvändas upptill 1000 gånger. En begränsning är också att förpackningen är batteridriven.

– Batterierna till The Box räcker i fem år och efter det skickas de tillbaka till oss.

Illvilligt mottagande

Om The Box blir en sådan framgångssaga som Pierre Cotte tror, kan andra e-handelsförpackningar bli lidande. Uppfinningen har också redan retat gallfeber på förpackningsbranschen i Tyskland. Pierre Cotte kan berätta att de blev mycket aggressivt bemötta när de medverkade med en monter på en mässa i Tyskland 2018 av ordföranden för en förpackningsbranschförening.

– Hon sade att vi var lögnare och att det vi gjorde inte tjänade något till, att det bara var att slänga i papperskorgen. Hon var mycket arg.

Pierre Cotte tycker att de nu, sedan de kan visa upp en prototyp på The Box, bemöts med större respekt. Enligt honom står företagen, främst distributörer, på kö för att inleda samarbete med dem. Vad Living Packets dock saknar är samarbeten med förpackningsföretag, medger Cotte.

Planen är att lansera The Box lands- eller regionvis. Först ut är Frankrike eller Beneluxländerna, sedan kan Schweiz och Tyskland följa efter.

– Inom fem år finns vi hela världen, säger Pierre Cotte självsäkert.

 

Fakta: The Box

Uppfinnande företag: LivingPacket

Lansering: November 2018

Mått: 33x44x76 cm

Maxlast: 5 kilo

Återanvändningsbar upptill 1000 gånger

Inbyggd kamera för visning av innehåll

Realtidskontroll omfattande geolokalisering, temperatur, luftfuktighet, stötar och öppningskontroll

 Skärmvisning av e-etiketter

Text: Simon Matthis