De europeiska skogsindustriföretagen tar inte digitaliseringsutvecklingen på allvar. Dessutom har man en överdriven uppfattning om sina kunskaper på området. Det visar en undersökning som Tieto låtit göra. Extra allvarligt är det för de svenska företagen som investerar betydligt mindre i den digitala kundupplevelsen än till exempel konkurrenterna i Finland, men man tror sig samtidigt vara ledande på området.
- Svenska skogsindustriföretag måste vakna upp och hänga på digitaliseringen i branschen. Det är oerhört viktigt för att fortsatt hålla sig konkurrenskraftig på den globala marknaden. Just nu lurar man sig själva genom att tro att man är ledande när man egentligen har halkat efter, säger Jaako Vilen, säljchef på Tieto Forest, i ett pressmeddelande.
Samtidigt anser inte skogsindustribolagen själva att man halkat efter i utvecklingen. När respondenterna ombads placera sitt företag som antingen innovatör, föregångare, efterföljare eller medlöpare trodde en klar majoritet av alla respondenter, 61 procent, sig höra till de två första grupperna.
I fråga om det egna företagets placering i utvecklingen av kundupplevelsen hade svenskarna de klart mest optimistiska tankarna om sin egen framgång jämfört med de övriga länderna. Så mycket som 80 procent av svenskarna trodde att deras företag var antingen en innovatör eller en föregångare. Av norrmännen, tyskarna och österrikarna var 60 procent av den här åsikten. Motsvarande siffra bland finländarna var klart mindre, 52 procent, trots att Finland i verkligheten har investerat mer i att utveckla den digitala kundupplevelsen än de övriga länderna.
- Den svenska skogsindustrin är sannerligen ingen föregångare inom utvecklandet av kundupplevelsen, och därför ger svaren i undersökningen en alltför rosenskimrande bild. Det här kan leda till att man jämför med den egna branschen eller med andra industriaktörer i stället för med till exempel handelsbranschen, där man kommit längre i utvecklingen, säger Jaakko Vilen, XX på Tieto.
Enligt undersökningen har man inom skogsindustrin endast gjort små investeringar i utvecklandet av den digitala kundupplevelsen, cirka 10–19 procent av budgeten. Det här är betydligt mindre än inom till exempel handelsbranschen eller finanssektorn. Problemet är också att investeringarna har spritts mellan olika platser. Över hälften av respondenterna kunde inte ens säga till vilken budget projekt med anknytning till kundupplevelsen hör i deras företag.