Kartongförpackningar kan bli fullskaliga databärare och digitala verktyg, som även kan kommunicera med sin omgivning. Det tror Tetra Pak som lanserat sin uppkopplade förpackningsplattform för mjölk- och juiceförpackningar på Hannovermässan, där företaget ställer ut i den svenska paviljongen.
Drivet av trenderna bakom Industry 4.0, och med kodgenerering, digitalt tryck och datahantering i sin kärna, kommer den uppkopplade förpackningsplattformen att ge livsmedelsproducenter, återförsäljare och konsumenter nya fördelar. Det skriver Packmarknaden.
För tillverkare kommer den nya förpackningsplattformen att erbjuda spårbarhet för att förbättra produktionen, kvalitetskontrollen och försörjningskedjan. De kommer att ha möjlighet att följa produktens väg och geografisk plats genom leveranskedjan, vilket gör det möjligt att övervaka marknadsutvecklingen och eventuella problem.För återförsäljare kommer det att erbjuda större transparens i försörjningskedjan.
För kunderna kommer det att innebära möjligheten att få tillgång till stora mängder information, till exempel var produkten tillverkades och den gård som ingredienserna kom ifrån.
Ivan Nesterenko, Vice President, Cross Portfolio på Tetra Pak säger i ett pressmeddelande:
– Vi låser upp nya möjligheter för våra kunder att få mer värde från förpackningen än tidigare. Det handlar inte bara om produktskydd och funktionalitet, det handlar om anslutning. Förpackningens framtid är utan tvekan digital: den här lanseringen är ett steg mot ett verkligt intelligent paket, och vi är glada att samarbeta med våra kunder på denna resa.
Tetra Pak har genomfört pilotprojekt för att testa den nya uppkopplade förpackningen och dess prestanda i detaljhandeln i Spanien, Ryssland, Kina, Dominikanska republiken och Indien, med drycker som juice och mjölk.